Målgrupp
för klubbens webbsidor bör vara NYA MEDLEMMAR! Den utgångspunkten bör styra design av klubbwebben samt vilket innehåll ni visar utåt.
Som vanligt på webben gäller det att få besökare att stanna kvar, att få dem att läsa vidare. Den som kopplar in Google Analytics får siffror på detta.
Ge besökarna känslan av "Aha, det här verkar vara en intressant verksamhet för mig att engagera mig i!"
Klubbens nuvarande medlemmar ser förstås samma sak på webben eller i mobil-appen och samma känsla är givetvis välgörande även för dem, eller hur!
Läs också artikeln Hemsidan som skyltfönster.
Bilder
blir allt viktigare för att lyfta fram och förstärka ett budskap. Bilder som visar engagerade människor är ett måste i mötet med presumtiva medlemmar. Här är mitt favoritexempel på bilden av en modern och aktiv klubb - uppenbarligen är fotot taget av ett proffs:
Utmana dina klubbmedlemmar på att ta fram fina profilbilder som ni kan använda på era nya webbsidor. En fotograf i klubben underlättar!
Rotarybudskap i bilden
Tänk på Branding av bilderna. Tappa inte bort besökarna genom att bara visa "vackra bilder" utan Rotarysammanhang. Det är lätt att ge bilder ett Rotarybudskap, t ex som ovan eller med pålägg av olika People of Action-teman.
Artiklar
Artiklarna bör skrivas så att de i första hand är intressanta för icke-medlemmar att läsa.
Skriv artiklarna med tanke på hur de visas på webbsidor, i nyhetsbrev och i mobil-appen: rubrik + bild + ingress + brödtext! Utan vinjettbilder blir artikellistan ganska tråkig. Rubriken och ingressen ska, precis som i en tidningsartikel, väcka intresse för att läsa vidare, dvs klicka på Läs mer. Klick till hela artikeln gör dessutom att Google Analytics kan ranka artiklarna efter hur många besökare som har öppnat länken till hela artikeln (den är en egen webbsida).
Alla artiklar behöver inte visas på webben (i artikel-widgeten), det går att välja ut vilka av alla artiklar som ska visas under "Senaste nyheter".
Läs mer på supportsidan Artiklar.
Nyhetsbrev
Till varje nyhetsbrev väljer man vilka artiklar som ska hämtas från Artikel-biblioteket. Naturligt är också att låta nyhetsbrevet visa kommande evenemang (som nyhetsbrevet hämtar från ClubRunners databas).
Tänk på möjligheterna som öppnas när ni har externa kontakter i registret. Blivande medlemmar - både prospects och hang-arounds - bör absolut hållas varma och då är nyhetsbrev en utmärkt kanal.
ClubRunner är fullt GDPR-anpassat med automatiskt s k integritetsmeddelande som skickas till alla icke-medlemmar som registreras: nya prenumeranter, anmälda gäster till event, personer som registreras som vän eller extern kontakt.
Om de externa kontakterna blir många kan man mycket väl göra olika varianter av nyhetsbrev. Det är enkelt i ClubRunner att göra ett nyhetsbrev för klubben plus prenumeranter, och ett annat som man t ex riktar in på målgruppen blivande medlemmar och ger ut med längre mellanrum. Observera möjligheten att följa upp öppningsfrekvens och - om man kopplat på Google Analytics på klubbwebben - mäta besökare per artikel som fanns i nyhetsbrevet.
Läs mer på supportsidan Nyhetsbrev.
Program/evenemang
bör precis som artiklarna ha bild, då blir listan mycket mer levande och tilltalande. Och gärna beskrivande texter som ska väcka mer än bara intresse hos läsaren, nämligen längtan efter Klubbmötet! Det gäller såväl medlemmar som andra.
Läs mer på supportsidan Evenemang.
IT eller kommunikation?
ClubRunner handlar inte om IT, utan är ett kommunikationsverktyg. Titta gärna på ett utdrag från distrikt 2400 PETS i april 2020 där en yrkesverksam kommunikatör prisar ClubRunner och ger tips för Rotaryklubbar. Hon börjar drygt 4 minuter in i filmen och talar 15 minuter.
Jag tror att det är dags för en ny permanent roll i våra klubbar: Kommunikatör. Uppgiften är att koordinera arbete för innehåll och kanaler så att klubbens synlighet ökar. Skribenterna producerar innehåll (artiklar, program/event) från sina ansvarsområden och materialet används i de olika kanalerna (webb, nyhetsbrev, mobil-app) som på min bild om innehållsfödet:
Bilden finns som animerad PowerPoint-fil att ladda ner, med manus. Använd den gärna vid intern diskussion i klubben om ert kommunikationsarbete! Om många funktionärer kan bidra med innehåll blir publiceringsjobbet både roligt, lätt och kommer att ge resultat som ni märker!
Jag har försökt göra min klubbs webbsidor med fokus på icke-medlemmar som besökare och på medlemsvärvning. Sidorna kan säkert göras bättre, men nu har vi t o m en medlemsansökan att fylla i. Titta på varmdo-skargard.rotary2370.se
Medlemmarna måste DELA!
Medlemmarna bör också ha en roll i kommunikationsteamet: de kan lätt bidra till ökad synlighet för klubben genom att dela kommande intressanta föredrag till sociala media, liksom att dela en bra artikel om ett klubbprojekt. Då ökar klubbens kontaktyta i samhället och delningarna driver trafik till klubbwebben.
10 procent av trafiken till distriktswebben kommer redan från sociala media, och för en klubb finns större potential eftersom den verkar mitt i lokalsamhället.
Utbildningsfilm
Översikt med fokus på innehållsflöde i ClubRunner (15 min) - hur artiklar och evenemang bygger grunden för att kommunicera internt och externt på hemsida, i mobilapp och med nyhetsbrev (från PETS-22).
Så här kan olika roller i klubben samverka för att hålla igång en bra löpande kommunikation med medlemmarna genom medlemsbrev (nyhetsbrev) som går ut varje vecka. Samma utskick kan gå till en grupp externa kontakter (Bulletin subscribers). DG och AG bör ingå i den gruppen.
Exempel: