Vid synkronisering med RI jämförs fälten Förnamn, Efternamn, RotaryID för att säkerställa att medlemsidentiteten är densamma i båda registren.
- ändring gjordes direkt hos RI
- ändring gjordes innan integrationen blev inkopplad
- ändring gjordes innan personen var identisk på båda sidor (CR resp RI) med matchande Förnamn, Efternamn, RotaryID.
- ändring gjordes i fält som undantas från synkronisering genom klubbens synkroniseringsinställning eller medlemmens sekretessinställning.
Medlemstyper stämmer inte överens
- Logga in hos RI/MyRotary och avsluta medlemskapet.
eller
- - Aktivera medlemskapet igen i CR*, markera knappen Rapportera INTE denna aktivering till RI.
- Avsluta medlemskapet i CR, se till att knappen Rapportera avslutad medlem till RI är markerad.
Obs att RI inte accepterar avslutningsdatum mer än 30 dagar retroaktivt.
eller
- Skriv till data@rotary.org (på engelska) och be dem rätta till status. Ange medlemmens RI-nummer och namn samt datum för ändringen.
Medlem saknas hos RI
Medlemmar som saknas hos RI, Medlemmar som saknas i ClubRunner
- Kopiera medlemmens ID (RI-nummer) som finns i sektionen Medlemmar som saknas i ClubRunner.
- Klicka på samma medlems namn i sektionen Medlemmar som saknas hos RI för att gå till medlemsprofilen i ClubRunner.
- I medlemsprofilens Rotary-flik: lägg till ID i fältet Rotary medlemsnummer. Därmed har personen samma RI-nummer i CR- resp RI-registren och integrationen kan matcha identiteten.
- Kolla genom att köra RI medlemssynkning-funktionen igen.
Ny medlem i ClubRunner kan inte läggas till hos RI?
Ändrad e-post vill inte synka till RI?
Om medlems ändrade e-postadress i ClubRunner inte kan synkas till RI beror det troligen på en restriktion för RI-konton: om medlemmens enda e-postadress hos RI är den primära e-postadressen och den också är medlemmens användar-ID hos RI, då kräver RI att medlemmen själv loggar in hos RI för att byta sin e-postadress (primary/sign-in email).
- Tillträdande president inte ingår i integrationen. Det beror på RI:s logik att registrera nästa års president bara på sitt presidentår, inte på året före. Så byt till nästa år för att synka nästa års president!
- Vice president och Presidentkandidat ("president nominee" i engelska procedurhandboken) är helt olika roller. Vice president är en eller flera styrelseledamöter som ska vara ersättare till presidenten vid dennes förfall (typ "vice VD"). Presidentkandidat kan bara vara en medlem, nämligen den som är vald att bli tillträdande president nästa år och president näst-nästa år.
Granska loggen i RI-integration/Member Updates Archive. Där loggas alla ändringsförsök och om synkroniseringen inte fungerat finns felmeddelande som kan ge förklaring eller ledtråd.
Kolla också Details som visar vad uppdateringsförsöket innehöll.
Felmeddelandena i statuskolumnen bygger på info som CR får tillbaka från RI-registret och RI:s info är inte särskilt förfinad. Exempel vid avslut av medlemskap:
Har du fått mail från ClubRunner?
ClubRunners hjälpsidor
- How to use the Compare & Synchronize function
- How to resolve synchronization failures with RI Integration
- Rotary International Integration introduction and overview