Vilka nivåer finns och vad ger de rätt till?
Vanlig medlem har defaultnivån 70. Normalt höjer vi alla funktionärer till nivå 50. Presidenten kan man sätta på 40,
men det är samma rättigheter som 50. Minst en funktionär i klubben måste ha den högsta nivån 30 (admin) som får göra allt i ClubRunner. Nivå 60 finns också, för mer begränsad roll som Editor/redaktör.
Funktionär nivå 40/50 får göra nästan allt i ClubRunner, utom att redigera hemsida/webb. För webbredigering krävs 30. Obs att för redigering av evenemang och artiklar räcker 60, även om resultatet visas på webbsidor.
Rekommendation: klubben bör ha två medlemmar med admin-behörighet (30), plus en "övrig användare" (också 30) för support från distriktet (distriktets IT-samordnare).
Se ClubRunners översikt för vad respektive nivå får göra: What access levels are there in ClubRunner? (engelska).
Ändra behörighet för medlem
Medlemsprofil, flik Inställningar. Se också CR:s guide för att ändra behörighet (engelska).
Gällande behörighet per person visas i Medlemskap/Medlemslista.
Behörighet för icke-medlemmar
Andra användare (icke medlemmar i klubben) kan läggas in i gruppen Övriga användare (se vänsterspalten på sidan Medlemskap/Medlemslista) och vid behov tilldelas högre behörighet.
Vem kan ändra behörighet?
Du måste ha minst nivå 50 för att kunna ändra någon annan medlems behörighetsnivå. Du kan inte ge någon annan högre behörighet än din egen. Alltså är det bara ClubRunner-administratören med nivå 30 som kan tilldela nivå 30 till andra.
Behörighet i distriktsversionen
En funktionär som är inloggad i distriktets ClubRunner (samma inloggningsuppgifter som till egna klubben) kan utöva sin klubb-behörighet för att redigera vissa uppgifter i den egna klubben via distriktets menyer, se supportsidan Distrikts-CR.
I ClubRunner bestämmer du själv över hur mycket uppgifter som ska visas för andra, både i klubben och i distriktet. Det går att ställa in visning och sökbarhet separat för klubb respektive distrikt. Det går också att avgränsa vilka uppgifter som ska uppdateras hos RI (MyRotary).
Inställningarna görs i medlemsprofilens flik Sekretess.
Om någon medlem saknas i vissa visningar, t ex i medlemslistan i mobil-appen eller vid sökning i distriktet, beror det på att medlemmen har skruvat åt sina sekretessinställningar.
Hur stänger jag av uppgifter som jag inte vill visa i klubb eller distrikt?
Medlemsprofil, flik Sekretess -> Redigera: District Privacy Settings resp Club Privacy Settings. Uppgifterna som stängs av syns inte i mobil-appen, sökfunktionen på distriktssidan, eller i medlemslistor som andra medlemmar har tillgång till.
Hur stänger jag av uppdatering mot RI?
Som ovan, men i sektionen RI integrationssäkerhet.
Observera att inställningen bara gäller uppdatering. Uppgift som redan finns hos RI tas inte bort genom att ändra inställningen i CR. För att RI ska radera uppgift måste medlemmen själv skriva (på engelska) till data@rotary.org och begära det.
Namn och RI-medlemsnummer och klubb är förstås obligatoriska fält för synkronisering med RI, så de grunduppgifterna finns alltid hos RI.
Hemsidan byggs upp av s k widgets ("byggblock") med olika egenskaper. Rollen webbredaktör behöver behörighetsnivå 30, men för att publicera artiklar och evenemang räcker behörighetsnivå 60.
Webbredaktören bygger hemsidan genom att placera ut widgets, fylla dem med innehåll (text/bild) respektive ställa in egenskaper för widgets som ska hämta information.
Vissa widgets visar nämligen innehåll dynamiskt, dvs de hämtar innehåll från någon annan funktion i ClubRunner, eller från extern källa t ex RI-nyheter eller klubbens Facebooksida. Webbredaktören ställer in t ex hur många artiklar eller kommande program som ska visas. Men innehållsflödet i dessa widgets skapas alltså av funktionärer med andra roller i klubben, vilka inte behöver ha behörighet för att redigera hemsidan. Se bl a supportsidan Artiklar angående innehållsflöde.
Arbetsmoment |
Webbredaktör
Behörighet 30
|
Funktionär
Behörighet 40-60
|
Bygga hemsida: placera widgets på hemsidan | X | |
Redigera text och bild i hemsidans statiska widgets
|
X | |
Ställa in hemsidans dynamiska widgets som hämtar information: t ex hur många artiklar som ska visas | X | |
Skriva och publicera artiklar (visas på hemsidan i widget för artiklar) | X | X |
Lägga in och publicera kommande evenemang (visas på hemsidan i widget för kommande evenemang) | X | X |
Notera att innehållsflödet hålls igång med artiklar och kommande program m m på hemsidan utan att webbredaktören gör någonting! Det räcker med behörighet 60 för att skriva och publicera artikel, man behöver inte vara administratör.
EXEMPEL på hemsida med tre områden som visar dynamiskt innehåll, dvs hämtar innehåll från någon annan funktion i ClubRunner, eller från extern källa:
- ARTIKLAR. Widgeten visar dynamiskt de senaste artiklarna. Publiceringen sker automatiskt när ny artikel publiceras, t ex av sekreteraren. Om det inställda antalet artiklar är uppnått, visas då inte längre artikeln längst ner i spalten, men den fortsätter att visas på samlingssidan för artiklar.
Behörighet för att skriva och publicera artikel: 60 eller högre.
- KOMMANDE EVENEMANG (program). Widgeten visar dynamiskt kommande evenemang. Publiceringen sker automatiskt när nytt evenemang läggs in av t ex programansvarig och tas automatiskt bort från visning när evenemangsdagen har passerat.
Behörighet för att lägga in evenemang: 60 eller högre.
- RI-nyheter (extern källa). Widgeten hämtar nyhetsflödet från RI och uppdateras automatiskt. Den kan t o m visa flera nyheter i en animerad horisontell scroll.